Startpagina    Overzicht Thema's Implementatie-Maatwerk
Bemiddeling bij Fricties-Conflicten

Implementatie-Maatwerk

Wij bemiddelen bij fricties en conflicten. Hoofddoel is de zakelijke processen weer zo goed als mogelijk op gang te krijgen. Die kunnen in de loop van een periode geblokkeerd zijn geraakt door een complexe mix van zakelijk-inhoudelijke factoren (onduidelijke doelen, onduidelijk beleid, overlappende functies, wrijving gevende procedures e.d.) en persoonlijke factoren (interpersoonlijke relaties, gedrag, houding en opstelling van partijen en personen). Wij interveniëren integraal: op persoonlijke en zakelijk-inhoudelijke factoren

Het is onze ervaring dat voor een effectieve aanpak er ruimte moet zijn voor bemiddelaars/adviseurs die wegen te bewandelen die al werkende weg noodzakelijk blijken: er komen voortdurend nieuwe informatie en perspectieven boven die kunnen dwingen tot nieuwe (tussen-)stappen. En een vooraf uitgewerkt stappenplan blokkeert de creativiteit die nodig is om de vaak zeer complexe samenhangende issues en verhoudingen te helpen ontwarren.

Praktijkvoorbeelden: 1.  Fricties Gemeentebestuur Verhelpen 2. Doorbreken Impasse bij Reorganisatie

1.  Bemiddeling bij Fricties in Gemeenteraad en College

De besluitvorming in een gemeenteraad blokkeert. Onderwerpen worden wel goed besproken. Maar het lukt steeds niet de partijen in het College op een lijn te krijgen: de politiek-bestuurlijke visies verschillen en het lukt bij te veel onderwerpen niet inhoudelijke verschillen te overbruggen. De persoonlijke verhoudingen tussen partijen en hun vertegenwoordigers zijn goed. Maar men beseft dat er zowel voor zakelijke voortgang als behoud van de goede werksfeer dringend verbeteringen moet worden gerealiseerd. Anders zullen de fricties chronisch worden en de buitenwereld bereiken.

We doen feitelijk onderzoek naar voorstellen, inhoudelijke visies en de wijze waarop deze worden besproken. Zo doen we ook kennis op van de belangrijkste actoren, de rollen en verwachtingen over inzet van wethouders, hun samenspel met hun partijen/achterbannen en de ambtelijk-bestuurlijke voorbereiding van beleidsvoorstellen. Een aantal kritische incidenten komt boven end e perceties die partijen hebben van elkaars intenties daarin.
Wij helpen alle partijen en de gemeenteraad buiten zicht van media e.d. in een aantal stappen zicht te krijgen op de waarschijnlijke oorzaken. Partijen en hun vertegenwoordigers bespreken vervolgens de noodzaak van een andere opstelling in overleg en onderhandeling.

2.  Doorbreken Impasse Reorganisatie: Regionale Zorginstelling

Een grote landelijke zorginstelling wordt geconfronteerd met ingrijpende veranderingen die het ministerie op legt. Bepaalde werkgebieden moeten worden afgestoten naar ander organisaties. Op andere moet juist samengewerkt gaan worden met andere organisaties, een aantal reguliere taken vervalt, en ook de budgettering verandert fundamenteel. Het dagelijks bestuur is voortvarend van start gegaan met het ontwikkelen van een nieuwe organisatiestructuur en van een implementatieplan daarvoor. Intern besteden stafmedewerkers veel tijd aan de operationalisering er van. Zelfs de personele consequenties zijn behoorlijk gedetailleerd zichtbaar.

Het bestuur brengt deze al zeer uitgewerkte voorstellen in het overleg met de OR in. Dan stokt het proces. Het is de OR volstrekt onduidelijk waarom zo fors moet worden ingegrepen. in haar visie wordt ook niet aannemelijk gemaakt dat de voorgestelde structuuroplossingen de beste zijn, de gedetailleerde personele uitwerking roept op grote schaal emoties op. Gedurende een aantal maanden wordt geen voortgang geboekt.

Vervolgens vragen Bestuur en OR hulp om hun impasse te doorbreken. Wij werken aan een door beide partijen acceptabel stappenplan met opeenvolgende kleine stappen/beslissingen. Al werkende wordt het wederzijds vertrouwen in elkaars intenties weer naar een zakelijk werkbaar nivo terug gebracht. Er komt een procesgang die beide partijen accorderen. Het bestuur zet forse stappen terug. De OR is bereid nieuwe voorstellen versneld te beoordelen en intern te bespreken. De verandering wordt uiteindelijk gehaald binnen de termijnen die zijn opgelegd.
 


contact faq's