Startpagina    Overzicht Thema's Implementatie-Maatwerk
Samen Werken in (Project-)Teams

Implementatie-Maatwerk

Wij ontwerpen deze in-company opleiding in overleg met u. We nemen graag eerst kennis van het functioneren op dit terrein: uw protocollen voor projectwerk, de ervaringen met projectwerk, de inrichting van de bedrijfsvoering. En verkennen de doelen en doelgroep die u voor zo'n opleiding ziet. Deze opleiding is zeer geschikt om medewerkers die bijdragen (gaan) leveren aan projecten te helpen:

* inzicht te krijgen in de systemathiek voor projectwerk in uw organisatie

de spanning tussen projectwerk en lijnwerk mee te beheersen
* hun bijdragen (rol, houding, taken, inzet) te verduidelijken

* rollen en taken van projectleider, opdrachtgevers, bestuurders te verduidelijken
* een realistisch beeld te vormen van "het projectspel"
* hun samenwerkingsvaardigheden te versterken

Zo'n opleiding kan op zich zelf staan, onderdeel zijn van een programma gericht op verbetering van het functioneren van het project- en programmawerk in de organisatie of bijvoorbeeld onderdeel zijn van een implementatietraject. Zijn programma's in uw organisatie belangrijk, dan wordt ook de functioneringssystemathiek daarvan aan de orde gesteld en wat zij betekenen voor projecten.

Deze opleiding is als
in-companyook effectief omdat projectvoorbeelden uit de eigen organisatie vaak bekend zijn en organisatespecifieke aandachtspunten kunnen blootleggen. De werk- en managementcultuur wordt door  deelnemers gedeeld: deze kan als geheel worden afgezet tegen de voor effectief projectwerk nodige werkcultuur en functioneren. Opdrachtgevers en projectleiders uit de eigen organisatie kunnen nieuwe beleidsvisies en gewenst functioneren inbrengen en bespreken. Voor de transfer naar de werksituatie (project en lijn) kunnen intern passende voorzieningen worden gecreëerd.

Praktijkvoorbeeld: 1. Directie Ministerie  2. Provincie-organisatie

Training Project Samenwerking bij kanteling directie-organisatie Ministerie

Besloten is de hoofdstructuur van de Directie om te bouwen. De traditionele inrichting met vaste functionele werkgebieden/clusters wordt gekanteld: er komt een Projectenorganisatie. Onder de directeur komt een "pool"  met daarin senior beleidsmedewerkers en beleidsmedewerkers. Per resultaat - met eindige tijdhorizon - wordt een projectteam samengesteld onder leiding van een projectleider-senior. Men verwacht van de nieuwe organisatie-opzet meer organisatorische flexibiliteit, meer efficiency, meer uitdaging voor medewerkers.
Het functioneren in de nieuwe organisatie is in "een levend functioneringsbeeld" neergeschreven: het verhaalt hoe men zich op verschillende managenetnivo's het werken in de projectteams praktisch moet voorstellen, hoe de aansturing daarvan dient te geschieden en hoe de sturing en prioritering daarbinnen op directienivo zal plaats vinden. 

Toekomstige projectleiders krijgen een intensieve opleiding. Om het functioneren in een project verder van de grond te helpen krijgen ook alle projectmedewerkers een opleiding Project Samen Werking. Deze opleiding maakt duidelijk wat er in de nieuwe organisatie van hen (en hun projectleiders) verwacht wordt en van welke punten "oud functioneren" afstand moet worden genomen. Aan het eind van elke training bespreekt de Directeur vragen en verbeteringssuggesties van deelnemers.

Provincie-organisatie: training projectmedewerkers na evaluatie projectwerk

In een provinciale organisatie werd ooit het projectwerk geintroduceerd. Toch is er zowel bij gedeputeerden, de Staten als intern ambtelijk onvrede over de wijze waarop dit tot dan toe verloopt. Nu men ook het meerjarenbeleidprogramma terug wil zien in programmalijnen wil men het fundament daarvoor, de projectuitvoering, goed op orde hebben. Er wordt een quick scan gedaan van het functioneren van het projectwerk.

Men ziet in dat projectsucces niet alleen afhankelijk mag zijn van het coördinerende vermogen van projectleiders zonder (duidelijke) hiërarchische bevoegdheid. Er worden intern afspraken gemaakt over wat projectleiders aan inzet mogen verwachten en hoe afspraken over projectinzet (kwaliteit en kwantiteit) met toeleverde afdelingen worden overeengekomen en gemanaged.

Een van de andere acties waartoe besloten wordt is een training voor (beleids-)medewerkers die vaak aan projecten deelnemen. Situationele accenten zijn daarin dat bij projectwerk in teams de boodschap een grotere gezamenlijke teamverantwoordelijkheid hoort. En dat effectief en efficiënt projectwerk vraagt om betrokkenheid bij de (maatschappelijke) inhoud, om een creatieve samen ontwikkelde situationele aanpak, om de vaardigheid (en het plezier) met elkaar samen te werken, om inzicht in de natuurlijk dynamiek bij teamwork en om (gedeeld) leiderschap. In de trainingen wordt onder andere gewerkt aan een bij projectwerk passende houding. Via oefeningen worden vaardigheden geoefend.
Twee maanden na de trainingen komen alle deelnemers kort bijeen om de daarin ervaringen over wat goed loopt en wat hapert in het projectwerk met elkaar uit te wisselen. Het voor de implementatie verantwoordelijke management wordt geinformeerd en krijgt verbetervoorstellen.





contact faq's