Startpagina    Overzicht Thema's Implementatie-Maatwerk
Invoering Programma- (en Proces-) Management

Implementatie-Maatwerk

U wil in uw organisatie een systeem van programma- en procesmanagement invoeren. En waarborgen dat dit goed aansluit op uw bedrijfsvoeringssystemen. Alle betrokkenen moeten gaan werken vanuit dezelfde visie.

U orienteert u op de verschillende visies op programma- en procesmanagement die in omloop zijn. U komt tot een toepassing die past bij uw praktijksituatie. U heeft
deze vernieuwing bij uw medewerkers gelegitimeerd. U vindt een integraal implementatietraject met een mix van voorlichting, workshops, training en coaching dat naadloos aansluit bij uw bedrijfsvoering en programma- en procesvisie noodzaak.

Om met u mee te kunnen denken oriënteren wij ons op uw bedrijfsvoering, werk- en managementcultuur, de wijze van intern functioneren, de opgaven voor project- (programma- en proces-)management, uw projectprotocollen.
Wij kunnen als ervaren programma- en procesmanagers met u meedenken bij het operationaliseren van uw visie. Wij rekenen dan onder andere de gevolgen door voor relevante procedures, werkcultuur én bedrijfsvoering in de lijn.
U kunt ons natuurlijk ook in een eerder stadium advies vragen als u pas beslissingen over fundamentele ingrepen neemt wanneer u er zeker van bent dat u alle voor-en nadelen en alle consequenties in kaart heeft gebracht.

Wij bieden bij implementatie een breed ondersteuningspalet aan. Bijvoorbeeld de projectleiding van het implementatietraject of de schaduwadvisering van een managementteam of interne manager die daarmee belast zijn, advisering over aanpassingen in managementsystemen, het opleiden van opdrachtgevers & bestuurders, het opleiden van programmadirecteuren/programmanagers in hun respectivelijke nieuwe rollen, begeleiding bij opstart (en verloop) van (voorbeeld-)programma's, integrale coaching van programma-managers, van procesmanagers, etc.


De interactie tussen bestuurders en management (opdrachtgevers), programmadirecteuren, programma-managers, projectleiders en afdelingshoofden is in onze praktijkervaring kritisch voor duurzaam succes. Het enkel
opleiden van programma-managers is geen voldoende voorwaarde.

Wij hebben als lijnmanagers, project-, programma- en procesmanagers zelf vele jaren ervaring. Wij werken graag aanvullend op de interne expertise. Gedragscode O.O.A.

Praktijkvoorbeelden:  1. Gemeente  2. Overheidsstichting 3. Landelijk Transitieproces

1. Invoering Programmamanagement in een grote Gemeente

Een grote gemeente besluit tot invoering van programma-management en een nieuwe organisatiestructuur  "afdelingsmodel". De gemeente heeft adviseurs ingeschakeld voor de ontwikkeling van het best bij de organisatie passende model van programma-management. Eerst vint in korte tijd een orientatie plaats op hoe de organisatie functioneert en op de visie op programma-management. Er wordt samen met medewerkers van de afdeling Personeel & Organisatie een Management Developmentprogramma ontwikkeld dat twee doelen heeft: modernisering van het functioneren van de leidinggevenden op alle nivo's en hen het gedrag leren dat een nieuwe programma-organisatie van hen vraagt. Het topmanangement wordt geadviseerd de wijze van omgaan met projecten, de projectinstrumentatie en bedrijfsvoering op punten aan te passen.

In workshops met het Gemeentelijke Management Team wordt de visie doorgenomen die in het MD-traject zal worden uitgedragen en geoperationaliseerd. De implementatie wordt geleid vanuit het GMT. Het MD-traject bevat langere actiegrichte leertrajecten waarin ook een meer prestatiegerichte bedrijfsvoering voor het managen van de samenhang van lijneenheden, projecten en programma's worden geintroduceerd, met elkaar naar de eigen situatie worden uitgewerkt en in direct in de dagelijkse praktijk worden geintroduceerd. De trainingen worden ook gebruikt voor discussie met het GMT over alternatieve programmamanagementstructuren en hun voor- en nadelen. We geven ook inhoudelijke adviezen over de invulling van de nieuwe functies in het uiteindelijk gekozen model voor de programma-organisatie.

2. Invoering Programma's en Programma-management bij Overheidsstichting

De stichting wordt gesponsord door een coordinerend ministerie, mede names vier andere betrokken ministeries. Ze is een landelijke (beleids-)uitvoeringsorganisatie. Samen met bestuur,  managers en medewerkers werd een analyse gemaakt van de missie van de organisatie. Daaruit konden - in lijn met de politiek-bestuurlijke constellatie op dat moment -  concrete middenlange termijndoelen worden geformuleerd. Daarvoor werd ook via een lobbytraject bij alle fracties in de Tweede Kamer steun verworven bij de sponsoren van de stichting. Het meerjarenbeleidsplan leidde tot die programmalijnen en een lijn Subsidieverlening (vaste werkzaamheden). In elk van de programmalijnen werden bij het hoofddoel operationele doelen ontwikkeld, waar samenhangende proejcten en activietien uit afgeleid werden. Waar operationele doelen niet door de stichting zelfstandig in de samenleving maakbaar zouden zijn, werden allianties aangegaan met andere organisaties.

De programma-managers werden opgeleid en gecoached. Vervolgens werd de hoofdstructuur van de organisatie gekanteld: de traditionele lijnorganisatie werd een programma-organisatie. Wij begleiden de implementatie daarvan.

3. Directeur Landelijk Transitie Programma: Schaduwadvisering*

Her Kabinet ziet in de nabije toekomst nieuwe uitdaging op de nederlandse samenleving af komen. En heeft een tijdelijke landelijke organisatie ingesteld met als doel het denken en handelen van burgers en bedrijven fundamenteel in de loop van een aantal jaar te veranderen: transitie. De organisatie bestaat uit een bestuur met landelijke bekende voortrekkers in de materie en personen met grote netwerken. Een uitvoerende organisatie onder leiding van een directeur ondersteunt het bestuur bij de beleids- en programma-ontwikkeling. En zorgt voor de uitvoering van landelijke, regionale en sectorgerichte activiteiten en projecten.

De directeur van deze organisatie zoekt onze ondersteuning bij de programma-ontwikkeling en de programma-uitvoering. Als schaduwadviseur wordt vanuit de positie van de directeur meegedacht met de aanpak van de programma-ontwikkeling, de priostelling daarin tussen projecten, de verkoop ervan in het externe en interne netwerk, de aansturing van de interne projectleideren de tussenstijdse bijsturing van projecten en het programma als geheel.

*) Voor schaduwadvisering algemeen: click.


contact faq's