Startpagina    Overzicht Thema's Implementatie-Maatwerk
Opstart & Begeleiding Verandertrajecten

Implementatie-Maatwerk

Politici, bestuurders en (top-)managers nemen voortdurend initiatief tot grote en kleine veranderingen in beleid, werkprocedures, structuur en cultuur. Goed doordachte oplossingen dienen intern en extern geïmplementeerd én duurzaam werkend gemaakt te worden. CoreReflect biedt hen een integraal product bij die implementatietrajecten: 

  1. Professionele advisering en begeleiding bij de implementatie van die uitdagingen, én
  2. Opleidingen, cursorische activiteiten, begeleiding-on-the-job naadloos afgestemd op die implementatievraag

Wij hebben professionele inhoudelijke kennis en ervaring op onze expertisegebieden. Van daaruit denken we met uw praktijkoplossingen mee. Daarnaast hebben we een (zeer) brede veranderkundige ervaring in verschillende rollen: verandermanager, projectleider, adviseur. En we weten hoe een organisatie-als-geheel werkt en hoe daarin succesvolle implementatietrajecten moeten worden ingericht.We hebben de flexibiliteit, professionele instelling en expertise om met praktische opleidingstrajecten, workshops, coaching op maat uw implementatiedoelen te realiseren. We bewandelen geen zijpaden, maar gaan recht op uw doel af. Onze opleiders-adviseurs zijn ervaren praktijkwerkers die hun vak na vele jaren met vallen en opstaan hebben geleerd. Zij begrijpen de werksituatie van uw medewerkers vanuit de praktijk. Medewerkers ervaren dat realistisch wordt meegedacht en meegevoeld. En dat we geen academische ideaaldoelen nastreven. Dat stimuleert.

Onze ondersteuning kan worden ingeroepen bij bijvoorbeeld:

  1. Het maken van een (inhoudelijke en veranderkundige) diagnose
  2. Bij vragen over de noodzaak een verandering door te voeren, of bij de uitwerking van de zakelijke  onderbouwing daarvan
  3. Het in kaart brengen van voor- en nadelen van oplossingsrichtingen
  4. Het ontwikkelen van een situationeel passende implementatiestrategie
  5. Het ontwikkelen van een (operationeel) implementatieplan
  6. Het opzetten van het opleidings- en educatieplan als onderdeel van een implementatieplan
  7. Het uitvoeren van een samenhangende set implementatie-activiteiten

We werken op dit terrein conform de gedragsregels van de Orde van Organisatiekundigen en Adviseurs (OOA). Een aantal medewerkers en adviseurs/trainers is internationaal gecertificeerd managemenconsultant (CMC).

Praktijkvoorbeelden: 1. Uitvoeringsorganisatie  2. Gemeente  3. X

Collegiale Opstart Organisatievernieuwingsproces Landelijke Uitvoeringsorganisatie

Een ZBO moet fors reorganiseren. Het Managementteam ziet zichzelf als Stuurgroep. De reorganisatie raakt de hele orgaisatie en het veranderproces hakt flink in de dagelijkse werk- uitvoering. De Directievoorzitter neemt zelf de projectleiding op zich. Men beseft dat een goed doordacht verandertraject de eerste stap is op weg naar betrokkenheid van leidinggevenden en medewerkers en een instemming door de OR.

In de organisatie wordt bekend gemaakt dat er een verandering op tilt staat. Om die goed voor te bereiden gaat het voltallige Directieteam over een maand onder begeleiding van ervaren veranderkundigen daarvoor een veranderplan ontwikkelen. Het concept-veranderpoan zal ter inzage worden gelegd voor medewerkersKort op de werkconferentie zullen de hoofdlijnen daarvan in roadshows aan de managers en aan de afdelingen worden gepresenteerd. Daarover kan dan discussie plaatsvinden, waarop het plan bijgesteld kan worden. Wij doen het voorwerk voor de conferentie samen met internen.

In de werkconferentie wordt eerst afspraken gemaakt over de inhoudelijke kaders voor de veranderingen. Algemene  en specifieke succes- en faalfactoren passeren de revue.  Uitgangspunten op het gebied van organisatie personeel en financien worden afgesproken. Er wordt een workbreakdown gemaakt van de werkzaamheden en doorgerekend wordt wat dit voor gevolgen heeft. Er wordt een besluitvormings- en overlegtraject afgekaart. De sturing en voortgangsmonitoring komen aan bod. Een interne ommunicatie-adviseur adviseert over de communicatiestrategie, etcetera, etcetera. Wij schrijven het concept veranderplan in de dagen na de werkconferentie. En periodiek zijn wij aanwezig ter begeleiding van tussentijdse ijkmomenten in het proces.

2. Startconferentie Invoering HRM-instrumentarium: Gemeente

In middengrote gemeente is besloten alle functies opnieuw te waarderen na invoering van een nieuwe waarderingssystemathiek. Tevens worden diverse nieuwe HRM-instrumenten ingevoerd. Opdrachtgever is het Ambtelijk Management Team. De projectleiding wordt aan de externe adviseur uitbesteed.

Met de stafeenheden worden eerst de HRM-instrumenten inhoudelijk verder gebracht en wordt de nieuwe waarderingsystemathiek doorgerekend op te verwachten personele gevolgen. In een startconferentie maken AMT en adviseurs een gezamenlijke diagnose van de IST-situatie. Alternatieve implementatiestrategiën en taktieken worden besproken. Er wordt een haalbaar implementatieplan ontwikkeld, uitgewerkt tot activeiten en mijlpalen. Daarin wordt duidelijk aangegeven hoe het proces zich in de tijd zal ontvouwen, wie daarin welke rollen spelen, wanneer waarover overlegd wordt met leidinggevenden en afdelingen en wie meebeslisbevoegdheden hebben. Het implementatietraject wordt als majeur project ingepland: de capaciteit die stafeenheden, leidinggevenden en anderen voor de uitvoering ervan nodig hebben wordt ingepland in de bestuurlijke werkplanningen. Het AMT treedt op als stuurgroep. De OR gaat accoord met de hoofdlijnen van het plan: het is zeer gedegen, de personele consequenties zijn voorbeeldig opgevangen, men ziet de haalbaarheid voor ogen.
De projectleider coordineert de interne en externe uitvoerders. En rapporteert samen met hoofd P&O primair de gemeentescretaris.

3. Inhoudelijke Unfreeze Workshops: Regionaal opgezet Agentschap

Een studie- en expertisecentrum voor een landelijk netwerk van autonome regionale organisaties wilde dat alle leidinggevenden en (senior) beleidsmedewerkers fris naar de eigen positie in het werkveld leerden kijken en zouden reflecteren over de vraag of de al decennia overal identieke structuur van hun organisaties niet herijkt moest worden. Per organisatie zou men vervolgens passende maatregelen kunnen nemen.

Wij bestudeerden de duidelijke keten waarin deze autonome organisaties ook wettelijk verankerd werkten met andere semi-autonome organisaties. We voorspelden optimalisatiespanningen op het overkoepelende nivo wanneer de output van de keten alleen aan ketenefficicincy zou hoeven te voldoen. Die inefficiency's bleken in de praktijk zeer herkenbaar. We verworven inzicht in de bestaande structuur van de organisates en in de ontwikkelingen in hun omgevingen. Dat leidde tot reflectie over mogelijke effectievere structuren. Er werden 10 tweedaagse workshops gegeven met veel discussie, groepsverkenningen, maar ook persoonlijke confrontaties, verkenning van weerstanden, van voor- en nadelen van alternatieve oganisatiestructuren. Na de workshops werd over os concept gepubliceerd (het Strafrechtelijk Bedrijf).  Een fors aantal regioanle organisaties veranderde haar interene organisatie op termijn. Bij sommigen adviseerden wij.


contact faq's