Startpagina    Bedrijf    Kerndocenten & -Trainers    Drs A. (Adrie) P. van den Berge

Drs Adrie van den Berge


Studeerde Sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht en volgde daarna onder andere de beroepsopleiding management consultant van SIOO, de opleiding Psycho- en Groepsdynamica van IOD te Leuven, en de opleiding Organisational Learning van Action Design Boston.

Werkte een aantal jaren als beleidsmedewerker op het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Vervulde bij PTT-Post diverse managementfuncties en werd daar op de Centrae Directie Hoofd Afdeling Organisatie en Informatie. Daarna een groot aantal jaren organisatie-adviseur/partner bij De Galan & Voigt.

Gespecialiseerd in ondersteuning bij organisatieverandering en ontwikkelingsprocessen (procesregie, werkconferenties, begeleiding en coaching) en in trainingen met een accent op veranderkunde, leren en vaardigheden. Heeft grote ervaring in de overheid+sector.

Adrie publiceerde enkele boeken en een groot aantal artikelen, waaronder:

Hoe voorkomen we de negatieve impact van emoties op leren ?
in Opleiding en Ontwikkeling, 2e jaargang, nr 09 (september) 2008.

Hoe emoties verhinderen dat we leren
in Opleiding en Ontwikkeling, 21e jaargang, nr 07/08 (juli/augustus) 2008.

Coachend leiderschap, leren aan twee kanten
(met I. Ahuis) in Management Executive, januari/februari 2007.

Interventies bij Veranderen
(met Fr. Wortelboer) in ‘Samen in de modder, de rol van HR bij veranderingsmanagement’, Kluwer, 2006.

Thinking about influence
(Met E. Koch en N. Swaan) in Organisations & People, Volume 13, number 2, May 2006

Werkconferenties als veranderinstrument
in Develop, Kwartaaltijdschrift voor HRD, voorjaar 2006.

Werkconferenties, ontmoetingsplaatsen voor verandering.
(met Fr. Wortelboer), Kon. Van Gorcum, 2005

Gesprekskunst voor professionals.
Uitgeverij Academic Service, 2005.

Het kapitaal staat op het veld. Scoren door spelplezier en organisatie’
(met L. Menu) in Thema, 2005/5.

Gesprekken in goede banen leiden
in ‘Leren stimuleren’ van G. Schuiling en W. Heine, Koninklijke Van Gorcum, 2005.

Een goed gesprek voeren kun je leren
in Sigma, nummer 4, augustus 2005

Reflectie, wat is dat ?
In Leren in Ontwikkeling, jaargang 5, nr. 4, april 2005.

Reflectie, hoe leer je dat ?
in Leren en Ontwikkeling, jaargang 5, nr. 5, mei 2005.

Reflectieve vragen, hoe zien die eruit ?
in Leren en Ontwikkeling, jaargang 5, nr. 6, juni/juli 2005.

Kwaliteit in organisaties door kwaliteit in gesprekken
in Handboek Kwaliteit in Praktijk, oktober 2004.

Leerwegen, hoe zwaar wegen ze ?
in M&O, 58e jaargang, nr. 3, mei/juni 2004.

Beheerssystemen op het grensvlak van politiek en ambtelijk management
(met R. Voigt) in Openbaar Bestuur, jaargang 1, nr 12, 1991.

Van machtsfactor naar marktpartner: turn-around van automatiseringsafdelingen
(met S. Smit) in Informatiemanagement, nr 4, april 1992.

Werkboek werkconferenties
(met A. J. de Boer en J. W. Klootwijk)  Lemma, 1994.


contact faq's