Startpagina    Opleidingsfilosofie

Opleidingsfilosofie


Onze visie op opleiden, in 10 punten:

  1. Investeren in reflectie op praktijkervaring en specialisatie
  2. Voortgezet praktijkopleiden doel, basisvorming vertrekpunt
  3. Betere resultaten door integrale opleidingsbenadering 
  4. Probleem- en oplossingsgericht opleiden inspireert praktijkwerkers
  5. Talenten ontwikkelen en authentiek gedrag versterken
  6. Zelf keuzes leren maken en daarvoor vaardigheden verwerven
  7. Inhoudelijke kennis en vaardigheden in balans ontwikkelen
  8. Plezier realiseren in opleiden en persoonlijk groeien
  9. Persoonsgericht opleiden en (integraal) coachen bij implementatie
  10. Duurzaam opleiden en steeds het zelf-lerend vermogen vergroten


1. Wij investeren in reflectie op praktijkervaring en in specialisatie

Om resultaatgericht voor de (hogere) praktijk op te kunnen opleiden is forse specialisatie noodzakelijk. Alleen een ervaren specialist (een "master" op zijn werkterrein) kan waarde toevoegen in een opleidingstraject. Ervaring is echter slechts een beginvoorwaarde. Echte praktijkspecialisatie vraagt betrokkenheid en focus. Noodzakelijk is dat de specialist:

  1. beschikt over het vermogen te reflecteren over zijn praktijkervaring en de kern daarin naar boven haalt;
  2. praktijkrelevante vaktechnische ontwikkelingen bijhoudt;
  3. investeert in nieuwe zaken die in de praktijk belangrijk worden;
  4. in staat is samen met collega's inhoudelijk en didactisch goed uitgelijnde opleidingstrajecten op te zetten en uit te voeren.

Wij geloven niet in de effectiviteit van het "oude opleiden". In een "oud" opleidingstraject nodigt een opleidingsmakelaar voor elk dagdeel/deelterrein docenten uit die los van elkaar hun verkokerde deelbijdrage leveren.

Praktijkgericht opleiden vraagt de praktijk van de deelnemer centraal te stellen. Die praktijk is ondeelbaar. Dat vraagt van specialisten veel tijd te investeren in het doorgronden van die praktijk en het samen ontwikkelen van een effectief opleidingstraject.

Je kunt als professioneel opleidingsinstituut alleen geloofwaardig zijn als je kiest voor inhoudelijke specialisatie. Opleidingsinstituten die (basis-)opleidingen op alle mogelijke terreinen verkopen zijn makelaars tussen docenten (aanbod) en klanten (vraag), en primair commercieel georiënteerd..

CoreReflect heeft gekozen voor specialisatie op de volgende samenhangende terreinen:

  1. leiderschap, management en bedrijfsvoering             
  2. project-, programma,- en procesmanagement 
  3. persoonlijke kracht en invloed
  4. advies, intervisie en (integrale) coaching 

Onze interne en externe docenten/trainers hebben als werknemer, (senior-)beleidsmedewerker, stafadviseur, projectleider, programma- of procesmanager, lijnmanager, bestuurder zelf voor een groot aantal probleemsituaties gestaan. En hebben met vallen en opstaan geleerd wat in de praktijk werkt, wat niet werkt en waar de grenzen van hun eigen mogelijkheden liggen.

Wij zijn professionals: ons vak inspireert ons. Wij kunnen net als onze klanten worstelen met complexe situaties. Door onze ruime management- en advieservaring kunnen wij ook echt met de vraagstukken van onze klanten meedenken en meevoelen. We hebben het lak aan makkelijke academische oplossingen.

2. Ons product: voortgezette opleidingstrajecten voor de praktijk


In veel studies op HBO en universitair nivo wordt meer en meer geleerd in werkgroepen. In die opleidingen worden de basisinzichten voor communicatie, gespreksvoering, vergadertechniek, samenwerken, presentatietechniek, etcetera over gedragen. Sommige grote organisaties in ons werkveld organiseren bovendien op die terreinen korte eigen basisopleidingen. Mede omdat bij dergelijke opleidingen deelnemers nog betrekkelijk weinig ervaring beschikbaar hebben, zijn deze opleidingen overwegend inputgestuurd.

Voor ons is deze ontwikkeling een vertrekpunt. Het biedt ons de mogelijkheid om na die "basisopleiding", echt "voortgezet" praktijkonderwijs aan te bieden. Men heeft met de basiselementen kennis gemaakt en deze enige tijd in de praktijk toegepast. Als ervaring groeit wil men meer kunnen halen uit complexe probleemsituaties. De persoonlijke wens zich voor z'n verdere carriere te ontwikkelen komt op. Dat is een noodzakelijke basis voor stappen richting "hoger" functioneren.

Wij bieden in principe geen basisopleidingen aan in ons pakket opleidingen "open inschrijving". Binnen een maatwerktraject binnen een organisatie verzorgen wij wel aangepaste basisopleidingen.

3. Betere opleidingsresultaten door integrale opleidingsbenadering

We leiden integraal op. De centrale grondgedachten daarachter zijn:

  • er zijn zeer veel overeenkomsten tussen de gebieden lijnmanagement en project- en programma-management. Dit betekent dat de opleidingen daarin in hoge mate dezelfde inhoud moeten hebben. Om commerciele redenen mag niet de schijn gewekt worden dat het om geheel verschillende werkterreinen gaat.

  • ook gespreks-, vergader-, conflict-, onderhandelvaardigheden en beinvleodoingsstijlen gaan in wezen steeds over dezelfde (inter-persoonlijke) inzichten, kennis en vaardigheden, accenten daar gelaten.

  • effectiviteit wordt in elke situatie bepaald door een samenhangend complex van factoren: inhoudelijke kennis, vaardigheden, inzicht in de organisatorische setting en verhoudingen, persoonlijke betrokkenheid.
     
  • effectiever worden kan alleen geleerd worden door steeds vanuit die samenhang te vertrekken. Ieder vraagstuk is op voorhand uniek en vraagt daarom een open blik. Vooringenomen oplossingsperspectieven    leiden tot suboptimalisatie. En vaak ook tot niet-duurzame oplossingen omdat de onderliggende kern niet wordt geraakt.

Gevolgen:

  1. We delen de werkelijkheid niet op in (opleidings-)hokjes, vanuit bepaalde modellen of theorien, of vanuit commerciële overwegingen. Belangrijk is deelnemers te helpen de complexe werkelijkheid waar  zij zelf een belangrijk onderdeel van zijn vrij en open te doorgronden.
     
  2. Er is geéén noodzaak een grote varieteit aan opleidingen aan te bieden. Als we dat doen zouden we aangeven geen grip te hebben op de praktijk.

  3. Iedere opleiding staat voor een eigen werkterrein. Er is zo min mogelijk overlap tussen opleidingen. Gefocused wordt op wat in de kern op dat terrein belangrijk en uniek is. En steeds wordt de algemene basis aan kennis en vaardigheden verder versterkt.

  4. Er is geen verkokering en concurrentie tussen onze opleidingen, maar inhoudelijke en didactische samenhang. In opleidingen projectmanagement wordt bijvoorbeeld geleerd hoe projectvergaderingen        effectief te leiden .In opleidingen vergadertechniek wordt geleerd effectief te vergaderen, in bijvoorbeeld projectteams.
     
  5. Onze opleidingen brengen multipliereffecten te weeg: een deelnemer leert zien dat wat op het ene terrein is geleerd, ook op andere terreinen toepasbaar is (deutero learing). Kennis en vaardigheden verdiepen zich in de breedte. Dat is efficient en duurzaam.

4. Probleem- en oplossingsgericht opleiden rond kernsituaties inspireert


Wij inventariseren en analyseren de praktijk van een bepaald werkterrein door er zelf in werkzaam te zijn: dus van binnen uit. Daaruit worden vaak voorkomende exemplarische kernsituaties en uitdagingen zichtbaar.

Die vertalen wij naar didactische leerdoelen en resultaatgebieden. Deelnemers dienen deze (voorspelbare) probleemsituaties te kunnen herkennen en analyseren. Ze moeten verantwoorde handelingskeuzes leren maken en de vaardigheid ontwikkelen effectief invloed uit te oefenen. Naast deze door ons ingebrachte kernsituaties staan de door de deelnemers zelf ingebrachte praktijksituaties centraal. 

Door te oefenen met (eigen) praktijk wordt de betrokkenheid van deelnemers zeer sterk vergroot. Ook de transfer van het geleerde naar de praktijk wordt sterk vergemakkelijkt: het wordt immers al in de opleiding duidelijk wat wel en wat niet werkt.

5. Zelf keuzes (leren) maken en dan benodigde vaardigheden verwerven

Vaardigheden kunnen slechts op beperkte schaal los van de inhoud geoefend worden. Medewerkers en leidinggevenden maken in hun werkpraktijk eerst een bij hen passende keuze: wat wil ik weten, wat wil ik bereiken, wat is mijn voorstel, etc. Vervolgens gaan zij over tot implementatie van hun eigen keuzes.
   
Ook in onze opleidingen volgen wij die stappen. Deelnemers kiezen in een cursussituatie eerst vrij wat bij hen past. En zetten vervolgens implementatiestappen. Die verlopen dan meer persoonsgebonden en meer betrokken dan wanneer de inhoudelijke keuze door een ander (docent/trainer) vooraf wordt ingefluisterd.
 
Voorbeeld 1. Interviewtechniek trainen is pas mogelijk als de interviewer ook oprecht bepaalde dingen van een ander te weten wil komen. Als zij duidelijk weet wat zij wil zal ze daarop afkoersen: haar communicatievaardigheden helpen daarbij. Als ze vervolgens enkele eigen hick-ups bemerkt - niet kunnen realiseren wat je wilt - zal dat een authentieke impuls oproepen tot verder leren en experimenteren.

Voorbeeld 2. Een manager die zijn medewerkers een slecht doordachte reorganisatie oplegt mag niet verwachten met de "juiste" communicatieve vaardigheden zijn medewerkers van de noodzaak of inhoud daarvan te kunnen overtuigen.

Inhoudelijke keuzes zijn met andere woorden belangrijke input voor effectiviteit. Ook die input moet daarom onderwerp van beschouwing kunnen zijn.

6. Talenten ontwikkelen en authentiek gedrag versterken

Elke deelnemer dient als persoon - met zijn karakter en vaardigheden - in zijn (eigen-)waarde te worden gelaten. Dat is een centraal vertrekpunt voor effectief leren door volwassenen.

We spelen in onze opleidingen in op het geloof van een individu in zijn eigen talenten en (kern-)kwaliteiten. Wij ondersteunen dit en helpen bij het (her-)ont-dekken en ont-wikkelen ervan.

Een van onze doelen is mensen te inspireren over hun eigen mogelijkheden om een en ander in de praktijk te brengen.

Het is voor het effectief en efficiënt opereren van overheid+ organisaties van groot belang dat medewerkers (weer leren) vertrouwen op hun authentiek gedrag.
Authentiek gedrag komt voort uit gevoelsgeladen betrokkenheid bij waar een organisatie voor staat en uit de unieke (levens-)opgave die ieder individu dat daarin werkt zichzelf gesteld heeft.

Authentiek gedrag biedt constructief tegenwicht aan burocratisch gedrag, waarin rol en positie belangrijker zijn dan het voortbrengen van maatschappelijke toegevoegde waarde. Daarnaast versterkt authentiek gedrag het gevoel van eigen waarde: het is immers ieders taak zijn talenten te ontwikkelen. 



7. Kennis en vaardigheden in balans ontwikkelen

Kennis is belangrijk. Even belangrijk zijn vaardigheden om de verworven kennis in de dagelijkse praktijk toe te passen. Steekt iemand te veel energie in kennis dan leidt dat niet tot verbreding van de basis vanwaaruit die persoon in de praktijk handelt. Eerder tot een onbalans. Dat zelfde geldt wanneer in verhouding veel energie wordt gestoken in vaardigheden, en men kennis, inhoud en inzichten niet vernieuwt.

Kennis moet toegepast kunnen worden. Vaardigheden moeten leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Alleen als men beiden in balans met elkaar ontwikkelt wordt iemands handelingsbasis verbreedt. En kan men hogere kwaliteitsnivo's in functioneren bereiken. 

Mensen die veel inhoudelijke kennis verzamelen doen er daarom goed aan te investeren in vaardigheden. Wanneer men omgekeerd over een ruime koffer vaardigheden beschikt wordt het tijd te investeren in verdere kennisvergroting.

8. Plezier realiseren in opleiden en persoonlijk groeien

Plezier hebben in een opleidingstraject is van groot belang voor succes. Opleidingssituaties zijn gebaat bij een ontspannen sfeer, waarin ook humor een plek heeft. Een goed opleidingsklimaat biedt ieder de ruimte zichzelf te zijn. Alleen dan kunnen niet ontgonnen talenten zichtbaar worden. De ruimte om zichzelf te zijn biedt ieder verder de vrijheid in eigen tempo en op zijn eigen wijze te leren.

Elkaar de vrijheid toekennen jezelf te zijn betekent dat ook collega-deelnemers daarvoor (mede-)verantwoordelijkheid willen dragen: dus zorgvuldig met elkaar omgaan, gedoseerd persoonsgericht advies en feedback geven, onnodige kwetsingen voorkomen en elkaar bij het realiseren van zijn leerdoelen stimuleren.

Een ontspannen sfeer draagt bij tot relativeren. Relativeren is nodig om met "nieuwe ogen" te kunnen kijken naar bestaande werksituaties en gedrag. Een of meer dagen op fysieke afstand van dit werk in een andere omgeving helpt daarbij.

De boog van een opleiding mag niet altijd gespannen zijn: intensieve periodes moeten afgewisseld worden met ontspannende momenten, bijvoorbeeld in de vrije natuur. Deelnemers en docenten bepalen samen de ritmiek die hen past.

Groeien vraagt durf om te spelen en te experimenteren: een spelende mens verwondert zich, probeert zaken uit en ont-dekt. Een opleiding wordt dan een avontuurlijke reis op nog onbekend land. Waarbij verwachtingsvol uitgekeken wordt naar nieuwe kennis en ervaringen en naar nieuwe ontmoetingen met zichzelf en anderen.


9. Persoonsgericht opleiden en (integraal) coachen


Mensen zijn verschillend. Ze streven in hun werk en daarbuiten verschillende functioneringsbeelden na. Bijvoorbeeld:

  • je staande houden in nieuwe werksituaties (overleven)

  • de dingen kunnen toepassen zoals je die volgens regels en protocollen "moet" toepassen (effectief in een systeem functioneren)

  • vaardig kunnen "spelen" met inzichten en vaardigheden en zo situationeel de beste oplossingen realiseren (systemen verbeteren)

  • inzichten en vaardigheden zo inzetten dat daarmee ook de anderen die men ontmoet een menswaardig leven (systeem en milieu verbeteren)

Welk functioneringsbeeld men op een bepaald terrein nastreeft hangt af van waar men staat, de persoonlijkheid, de periode waarin men zich in zijn leven en carriëre bevindt, de omstandigheden. In onze opleidingen ondersteunen wij ieders functioneringsbeeld.

Wij zijn ons ervan bewust dat de ontwikkeling van competenties, vaardigheden, nieuwe normen en waarden niet geleidelijk en gestaag (lineair) verloopt. Leren gaat met schokken: periodes van veel verandering en beweging wisselen periodes van stabiliteit en voorbereiding af. 

Daarom hechten we grote waarde aan persoonsgericht opleiden. En werken we in de opleidingstrajecten met:

  1. een persoonlijk leercontract op maat tusssen docent/trainer en deelnemer;

  2. een persoonlijk begeleidings- en volgsysteem;

  3. de beschikbaarheid van persoonlijke coaching

Wij werken ook bewust toe naar een persoonlijke relatie tussen elke deelnemer en trainer/docent vanuit de ervaring dat dit meer en beter leren mogelijk maakt.

10. Duurzaam opleiden voor blijvende resultaten


Wij streven duurzaamheid van opleidingseffecten na. Dat wordt bereikt als:

  1. het geleerde in de praktijk geïmplementeerd blijft worden en niet weg zakt;

  2. de organisatie daarvoor de condities heeft gecreerd en in stand houd;

  3. deelnemers geleerd hebben zelf te leren (het zgn deutero-leren) en zichzelf te blijven ontwikkelen.

ad 1.
Het eerste punt bereiken wij door in opleidingen strak te focussen op wat in de praktijk echt belangrijk is, door onze integrale benadering, door persoonsgericht opleiden, door coaching etcetera.

ad 2. 
Succesvolle opleidingstrajecten vragen opleidingstijd, acceptatie van experimenterend implementeren, steun van het directe management en integratie in de prestatieverwachtingen waarop managers en medewerkers worden "afgerekend". CoreReflect verricht alleen opleidingstrajecten wanneer een organisatie deze voorwaarden in acht neemt. Tijdens de trajecten worden tussentijdse resultaten en condities periodiek geëvalueerd en besproken met alle betrokkenen.

ad 3.
Het zelf lerend vermogen van deelnemers verhogen wij door:

  • Te helpen informatie op praktijkwaarde te beoordelen
    Op het internet, in boeken en artikelen treft men een veelheid aan informatie aan. We leren die informatie te beoordelen op praktijkwaarde en effecten. Daarvoor is nodig voorbij de schijn der dingen te kijken en gewenste en ongewenste gevolgen van voorstellen door te rekenen.

  • Te helpen intercollegiale contacten te leggen voor kennismanagement
    Als men makkelijk intercollegiale contacten legt, collegiale advisering opzoekt, vormen van intervisie weet te realiseren, en adviseurs weet in te schakelen die een spiegel voorhouden, is men in staat zijn eigen kennis- management te organiseren.

  • Het systematisch verhogen van het vrije waarnemingsvermogen
    Hoe minder vooringenomen naar de dynamische werkelijkheid wordt gekeken, hoe hoger de kwaliteit van de  situationele oplossingen. Beperkte waarneming beperkt het arsenaal aan beschikbare oplossingen: men kijkt als of men oogkleppen op heeft. Vooringenomenheid wordt bevorderd door bijvoorbeeld onzekerheid, machtsdenken, model- en protocoldwang, een werkcultuur.

  • Het vermogen tot (zelf-)reflectie te verhogen
    Zien dat men zijn talent nog niet volledig heeft uitgenut, roept verandergedrag op. De veranderrichting moet bepaald worden door zelf-reflectie. Het waarnemen van verschillen tussen het beoogde eigen gedrag en het feitelijke eigen gedrag - inclusief achterliggende motieven - is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Kunnen waarnemen van de eigen gevoelens en die van anderen is een andere voorwaarde. 



contact faq's